Wat is retail en wat houdt het precies in?

Retail is een term die je regelmatig tegenkomt, vooral in de wereld van winkelen en handel. Maar wat is retail nu precies? Retail wordt ook wel detailhandel genoemd en verwijst naar het proces waarbij goederen en diensten rechtstreeks aan de eindconsument verkocht worden voor persoonlijk gebruik, in plaats van voor doorverkoop. Onder retail vallen allerlei vormen van verkoop, van fysieke winkels tot online platforms. In dit artikel leggen we je alles uit over wat je moet weten over retail.

Retail = detailhandel = verkopen aan consumenten

Retail is het beste te beschrijven als de laatste schakel in de keten van productie naar consumptie. Het woord komt van het Franse woord retailler, wat op maat snijden betekent. Dit geeft ook wel aan wat retailers doen: ze kopen producten in grote hoeveelheden van fabrikanten en verkopen ze in kleinere hoeveelheden weer door aan consumenten. Deze bedrijven of winkels worden ook wel retailers genoemd en kunnen variƫren van kleine familiebedrijven tot grote internationale ketens. Een retailer kan onder andere fysieke producten verkopen, zoals kleding, voedsel, meubels en elektronica, maar ook diensten, zoals kappers, schoonmaakdiensten en autoverhuur. Zolang de transactie direct met de eindgebruiker plaatsvindt, valt het onder retail.

De Dikke van Dale kent niet het woord ‘retail’ (lekker modern, Dikke) maar wel het woord ‘detailhandel.
De Oxford Dictionary hanteert een soortgelijke definitie voor ‘retail’

De verschillende vormen van retail

Retail kent verschillende vormen. Dit valt te onderscheiden in fysieke winkels en online winkels. Traditionele fysieke winkels, zoals supermarkten, warenhuizen en speciaalzaken, zijn belangrijke plekken waar consumenten hun aankopen doen. Klanten komen hier dus direct in contact met producten en kunnen ze ook direct meenemen na aankoop. Online retail, wat ook wel e-commerce wordt genoemd, is een snel groeiende manier van verkoop. Het is nu mogelijk om producten vanuit huis te kopen, die vervolgens thuis worden afgeleverd. Hierdoor heb je een enorme hoeveelheid aan producten waaruit je kunt kiezen. Er bestaat ook een hybride vorm van deze twee opties, zoals click-and-collect. Hierbij kun je als klant online bestellen, maar het product wel in de winkel ophalen.

Trends en ontwikkelingen in retail

Over de afgelopen jaren is retail flink veranderd. Waar vroeger fysieke winkels het belangrijkst waren, heeft e-commerce dit grotendeels overgenomen – althans… dat willen Thuiswinkel.org en iedere technocraat je laten geloven. Het aandeel online bestedingen zit anno 2024 nog onder de 30% – 70% gaat gewoon offline. Nu speelt technologie wel een steeds grotere rol, met name door de opkomst van AI, betere data-analyse en geautomatiseerde magazijnen. Daarbij wordt er ook steeds vaker focus op duurzaamheid gelegd. Retailers richten zich daardoor ook vaker op milieuvriendelijke producten en verpakkingen en ook zijn ze in veel gevallen open over hun toeleveringsketen. Dit is omdat wij consumenten daar eindelijk een punt van maken.

Naast de winkel ook verkoopkanalen als webshop, app, resellers en marktplaatsen gebruiken? Dat heet multichannel, wat staat voor meerdere kanalen. Dat is het startpunt, want multichannel betekent nog niet dat al die kanalen handig samwerken. Dat heet omnichannel.

Het doel van omnichannel is om klanten een goede winkelervaring te bieden, ongeacht hoe ze winkelen. Zo kun je een product online bekijken, in de winkel passen en later bestellen door middel van de app. Alles werkt dus goed samen, zodat het koopproces makkelijk is voor de klant. Dit zorgt ervoor dat je dus ook overal dezelfde winkelervaring hebt, ongeacht van waar je bent of welk apparaat je gebruikt. Specifiek gaat het hierom:

  • Beschikbaarheid. Is het product er wel of niet op die vestiging of als ik het online bestel? Hoe actueel is dit?
  • Online bestellen uit de winkel. Wanneer de winkelvoorraad gekoppeld is aan de webshop, dan kun je online bezoekers de voorraad uit de winkel verkopen. Zorg er dan wel voor dat online aankopen direct in de winkel worden apart gelegd.
  • Online bestellen en in de winkel ophalen. Scheelt in bezorgkosten, dat ophalen in de winkel. Vraag voor de retailer is of de bestelling wordt voorbereid in een centraal magazijn en vervolgens naar de winkel gestuurd, of dat de winkel uit de eigen winkelvoorraad de bestelling voorbereid.
  • In de winkel bestellen en thuisbezorgen. Dit is vaak de eerste stap voor retailers. Een artikel is er niet in de winkelvoorraad maar wel te bestellen via de webshop. De winkelmedewerker bestelt voor de klant, die in de winkel betaalt.
  • Productinformatie actueel over alle kanalen. De retailer houdt in een apart systeem alle productinformatie bij, zoals de nieuwe wintercollectie die in het assortiment komt. Dat gebeurt in een PIM: een Product Information Management. Koppel je die aan alle kanalen, dan wordt overal de productinformatie vernieuwd. Zo’n koppeling is ook handig voor prijsveranderingen.
  • Overal herkent worden als dezelfde klant. Bij retail wil je een band bouwen. Dat doe je door de klant op elk kanaal te herkennen. In de winkel weet je wel je vaste klanten. En online als je inlogt is dat ook bekend. Maar wat als die ene onlne klant opeens naar een vestiging gaat? Of andersom? Als die ervaring stroef en stom gaat – denk bijvoorbeeld aan klikken in een nieuwsbrief, moeten inloggen op de site en prompt gewezen wordt op dezelfde nieuwsbrief – dan schrik je klanten af.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *